martinw schreef :
Dank voor al jullie reacties. Heb hier en daar nog wel wat vragen.
@Scope, ik denk aan een Vetus vlotterschakelaar. Die hebben een verschillend in en afschakelmoment, waardoor de pomp langer aan en uit zal zijn.
@Scope, De pomp komt ergens achterin de boot. Ik denk dat ik de voeding ga afhalen van de verwarmingsaansluiting. Dat betekent dat hij altijd onder stroom zal staan en niet wordt uitgeschakeld door de hoofdschakelaar bij het van boord gaan.
Het is een lastige afweging wel/niet automatisch en dus altijd onder stroom.
Automatisch of niet, zou ik er toch er altijd de mogelijkheid willen hebben de boot geheel en/of in delen geheel stroomvrij te kunnen maken dmv een of meerdere schakelaars.
En eigenlijk moet mijn inziens een hoofdschakelaar ook precies dat doen wat het zegt.
Mijn uitgangspunt is dat voor een onbekende, het helder moet zijn wat alles uitschakelt.
Ik weet niet welke pomp of beter elektrisch vermogen je op het oog hebt, maar omdat de pomp op afstand van de vlotterschakelaar staat zou de dikte van de draden aan je vlotterschakelaar wel eens een beperking op dit maximale vermogen en een beperking op een vrije of beste plaatsing als de vlotterschakelaar in serie geschakeld is met de pomp.
De Vetus, als vele overigens zegt 15A te kunnen schakelen, doet dat op 1,5mm2 draden van 1 meter lengte.
Met een maximaal verlies van 3%. want je wil zeker niet onder de 12 volt uitkomen met een pomp, is dat ook meteen de theoretisch maximale lengte. Waarbij er overigens geen rekening gehouden is met de inschakelstroom die hoger ligt.
De vlotterschakelaar is dus ontworpen met het idee heel dicht bij de pomp en accu te staan. In de praktijk is dat meestal niet zo. En dus is die 15Amp zeker niet realistisch.
Voor een 5 Amp pomp is de theoretische lengte max 3 meter op 1,46mm2 en is eigenlijk 2mm2 geadviseerd. Maar omdat de dikte van de draden aan de vlotterschakelaar vast staat is enkel de lengte variabel. Dus eigenlijk al een kortere lengte aanbevolen is.
Voor een 8 Amp pomp max 1,9 meter op 1,46mm2
Voor een 10 Amp is dat max 2 meter op 1,46mm2
Voor de 15 Amp is dat max 1 meter op 1,46 mm2
Als je jouw pomp op een fijne beste plek hebt wilt plaatsen met een slang naar de bilge, waar ook de vlotterschakelaar zit, is de vlotterschakelaar een relais laten schaken dat de stroom in/uitschakelt voor de pomp de beste optie op vermogen niet in in te hoeven leveren. Daarnaast het voordeel dat er naar het schakelpaneel ook dunne kabels hoeven lopen, voor bv een manuele bilge schakelaar.
Weer een relais, extra contacten etc en risico op probleem is niet zeker niet ideaal, maar met een goede bouw en installatie beter dan een slecht werkende pomp of te warme draden.
Ledtuning.nl had ooit een fijne draaddikte calculator, nu
www.luxalight.eu/nl/draadcalculator maar deze rekent met een 10% voltage drop. Teveel voor een pomp.
Bij deze
www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/ kan je het percentage zelf instellen.